Nouveau cycle à p. du 13.6.: Lunch Knowledge Shot

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Lunch Knowledge Shot

Are you interested in feminism and gender related topics? Are you hungry for new ideas and knowledge?
Then don’t miss our Lunch Knowledge Shots!
CID Fraen and Gender wants to promote feminist and gender related research and make it accessible to every interested person. The Lunch Knowledge Shots take place at our library from 12.30 till 13.30. They consist of a 30 minutes presentation followed by a 30 minutes Q&A session and an open discussion. CID provides water and coffee. Don’t hesitate to bring your sandwich/snack.

We have the pleasure to invite you to the following presentations:

13.06.2019: Rediscover the Disney Princesses! (EN)

Name and grade of the researcher: Tammy Schmit (Bachelor in Anthropology and Political Science, University of Birmingham)
Language of the presentation: English
Title of the dissertation: Exploring the role of women in popular culture: A feminist anthropological approach to Disney princesses
Description: My dissertation aims to explore the significance of Disney films in the twentieth and twenty-first century, by focusing on four iconic Disney princesses – Cinderella, Belle, Elsa and Anna -, through the lens of gender. Drawing on anthropological and feminist approaches to the study of gender and popular culture, my work traces the shifting ways in which Disney films have shaped and responded to Western ideas of gender and what it means to be a woman. By looking at the roots of the fairy tales as well as audience responses to the films, my work explores topics such as body image, clothes, patriarchy and female empowerment.
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25.06.2019: Transidentität im Schulkontext (DE)

Name und Ausbildung der Wissenschaftlerin: Lynn Riewer (Studentin im Bachelor Sciences de l’Education)
Vortragssprache: Deutsch
Titel der Arbeit: Transidentität im Schulkontext
Beschreibung: Mit der steigenden Anzahl an Trans*Personen, die sich im Laufe ihrer Schulzeit outet, steigen auch die Erwartungen an die Schule diesen Kindern und Jugendlichen einen sicheren Ort zu versichern.
Welche pädagogischen Maßnahmen werden in einigen luxemburgischen Grundschulen und Gymnasien umgesetzt, um das Wohlbefinden von Trans*Schüler*innen zu ermöglichen? Was wird in anderen Ländern gemacht?
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03.07.2019

Vortrag von Aldina Bourg Ganeto
Informationen zu diesem Termin folgen in Kürze.
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09.07.2019: Autobiographien von trans* Personen – Analyse und Vergleich (DE)

Name und Ausbildung der Wissenschaftlerin: Sandy Kathy Artuso (Doctoral Researcher an der Universität Luxemburg, Institut für Deutsche Sprache, Literatur und für Interkulturalität)
Vortragssprache: Deutsch
Titel der Arbeit: Deutschsprachige Autobiographien von trans* Personen – eine narratologische und queertheoretische Analyse.
Beschreibung: Meine Dissertation verortet sich thematisch an der noch relativ unerforschten Schnittstelle von Narratologie, Trans/Gender Studies und Queer Theory. Im Mittelpunkt dieser Arbeit steht ein Korpus deutschsprachiger Autobiographien, welche zwischen 1983 und 2016 von trans* Personen geschrieben wurden. Manche dieser Autobiographien wurden in großen Verlagen publiziert, andere über books on demand -Verfahren, einige sind mittlerweile vergriffen – alle haben sie gemeinsam, dass die Autor*innen ihre Lebensgeschichte teilen wollten, um anderen Menschen in ähnlichen Lebenssituationen zu zeigen, dass sie nicht alleine sind. Was haben diese Geschichten noch gemeinsam, was erzählen sie uns über das Leben dieser Menschen, aber auch über die Lebensumstände von trans* Personen gestern und heute? Dieser Vortrag möchte einen Einblick in den aktuellen Arbeitsstand der Dissertation geben, sowie anhand von Textbeispielen diesen wichtigen zeitgeschichtlichen Zeugnissen zu neuer Sichtbarkeit verhelfen.
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17.07.2019: Gender Inequality and Economic Growth (EN)

Name and grade of the researcher: Lizz Martindale, Bachelor
Language of the presentation: English
Title of the dissertation: What is the Relationship between Gender Inequality and Economic Growth? A Cross-Country Analysis.
Description: This thesis analyses the negative relationship between Gender Inequality and Economic Growth during the period 2008-2014 across up to 111 countries. The motive behind this thesis is due to the appalling gender inequality statistics worldwide and to show economic leaders how gender equality should be in their interest. It uses regression analysis with the help of secondary data from the World Bank, as well as data from the Gender Inequality Index and the European and World Values Survey. It explores the following direct and indirect pathways: women’s economic empowerment, women’s health, women’s labour force and the level of « feminism » in a country. The conclusions from the thesis can further strengthen previous studies that have also found a negative relationship between gender inequality and economic growth.

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